Як читати книжку
- Пам’ятай: читання – одне з найважливіших завдань у самоосвіті, ставитися до нього треба серйозно.
- Зміст треба осмислювати. Не можна допускати механічного фіксування тексту.
- Для свідомого сприймання прочитай передмову; перегортаючи сторінки, обміркуй заголовки.
- Коли щось незрозуміло, спробуй самостійно розібратися. Користуйся словниками, довідниками.
- Роби помітки, виписки, за потреби склади план (тези, конспект).
- Найцікавіше запам’ятай. Порівнюй прочитане з уже відомими фактами, знайди йому місце в системі знань.
- Прочитавши книжку, обміняйся думками і враженнями про неї з друзями, дай оцінку. Згадай основні образи, події, думки.
- Зроби відповідні записи про книжку в читацькому щоденнику.
- Прочитавши, обдумай, чого навчила тебе книжка.
Як працювати з підручником
- Прочитай увесь заданий текст, глибоко вдумуючись в його зміст. Пам’ятай, що читання підручника без напруження думки – марна трата часу.
- Працюй завжди з ручкою або олівцем у руках.
- Поділи в думці текст на частини і знайди основну думку.
- Порівнюй, зіставляй вивчений матеріал, факти, явища з іншими.
- Складай короткий усний (письмовий) план прочитаного.
- Намагайся в тексті знайти відповідь на кожне запитання, наведене в кінці параграфа.
- Привчай себе до самоконтролю: обов’язково перекажи вголос або про себе заданий матеріал, спочатку – за частинами, а потім – увесь параграф. Роби це так, щоб словам було тісно, а думкам – просторо.
- Виконуй завжди домашні завдання.
- Долай труднощі, а не тікай від них. Працюй над книжкою систематично і наполегливо.
Як конспектувати книжку, статтю
Конспект – це стислий виклад змісту статті чи книжки. Від тези конспект відрізняється тим, що поряд з основними даними тексту в ньому коротко наводяться докази цих положень і висновки.
Види конспектів:
А) текстуальний: основні положення твору, докази і висновки передаються словами автора, тобто цитатами;
Б) вільний – це переказ основного змісту книги (статті) своїми словами;
В) змішаний – найчастіше використовуваний вид, при якому вільний переказ змісту поєднується з цитуванням.
- Запиши автора і назву статті чи книжки, яку конспектуєш. Виділи їх більшим шрифтом.
- Під час конспектування статті запиши, в якому журналі, збірнику або в якій газеті її розміщено.
- Складай конспект після того, як продумав план тексту.
- Записуй тільки основне: спочатку головну думку, потім (дуже стисло) докази і приклади.
- Намагайся, щоб записи були чіткими, змістовними і лаконічними. Для цього використовуй схеми, таблиці.
- Для зручності користування конспектом підкреслюй найважливіші думки, навіть окремі фрази, словосполучення, слова. До розділів і підрозділів підбирай заголовки.
- Цитуй правильно і точно, зазначай сторінку, з якої взято цитату.
- Роби помітки, які виявляють твоє ставлення до того, що конспектуєш. Використовуй для цього свої умовні позначки, а також подані нижче:
- А) «!» – дуже добре;
- Б) «?» – здивування, незгода з автором, нерозуміння думки.
- Вчися конспектувати відразу начисто.
Пам’ятка читача
– Якщо хочеш поговорити з ким-небудь – відкрий книгу !
– Якщо ти занудьгував – візьми книгу !
– Якщо хочеш одержати пораду – відшукай її в книзі !
– Якщо прагнеш знайти друга – подружись із книгою !
– Якщо мрієш стати справжньою людиною – читай книгу !
– Якщо хочеш відчути безмежні можливості людського розуму – працюй з книгою !
Пам’ятай! Книги – наші найкращі друзі. Вони не підведуть, не зрадять, порадять як вчинити і що сказати, – тому що вони розумні, мудрі. Читай хороші книги, люби їх і у тебе в житті все буде виходити найкраще.
Як читати художню літературу
~ Твори художньої літератури читай вдумливо, не поспішай, дочитуй книгу до кінця.
~ Познайомся з післямовою або вступним словом. З них дізнаєшся багато цікавого про час, коли відбуваються події, описані в книзі.
~ Читання фантастичних творів доречно пов’язувати з читанням науково-пізнавальної літератури.
~ Не пропускай описів природи, предметів та речей, які оточують героя, опису його зовнішності: вони дають можливість краще зрозуміти характер героя, ті обставини, в яких він знаходиться, підготовлюють тебе до сприймання подальших подій.
~ При читанні звертай увагу на заголовок, підзаголовок та епіграф до твору. Завдяки їм ти краще зрозумієш основну ідею книги.
~ Зверни увагу на ілюстрації. Вони доповнюють твої уявлення про прочитане.
Як писати відгук на книгу
Любий друже ! Уважно прочитавши книгу, обміркуй її зміст і напиши відгук за таким планом.
Художня книга | Науково-пізнавальна книга |
Про що говориться у книзі? | Чи зацікавила тебе книга? |
Хто головні герої? | Що нового ти пізнав із неї? |
Чи сподобались тобі їх характери, вчинки, чому? | Чи є в тебе бажання продовжувати читання за цією темою? |
Які питання виникли у тебе під час читання? | Чи не важка для тебе ця книга по змісту і по формі викладання? |
Що тобі у книзі не сподобалось? | Чи є недоліки в книзі? |
Велику увагу книзі і читанню приділяли педагоги, психологи, бібліотекознавці. Найбільш повно значення книги і читання відображено у спадщині В.О. Сухомлинського. Ось тільки декілька висловлювань видатного педагога-гуманіста, які можуть стати у нагоді як учням, так і педагогам Центру:
«Я тисячу разів переконаний у тому, що успішне навчання у середніх і старших класах залежить насамперед від уміння свідомо читати, – читаючи, думати й думаючи читати».
«Людина, для якої книжка вже у дитинстві стала такою необхідною, як скрипка для музиканта, як пензель для художника, ніколи не відчує себе обділеною, збіднілою і спустошеною».
«Розумна, натхненна книжка нерідко вирішує долю людини».
«Читання – джерело духовного збагачення – не зводиться до вміння читати, з цього вміння воно тільки починається».
«Вміти читати означає бути чутливим до змісту й краси слова, до його найтонших відтінків».
«Кожна освічена і вихована людина всім найкращим у своєму житті зобов’язана книгам. Тільки з цього джерела людство п’є наснагу і розум, передаючи з покоління в покоління скарби і мудрість своїх предків».
«Читати – означає бути чутливим до змісту й краси слова, до його найтонших відтінків. Тільки той учень „читає”, в свідомості якого слово виграє, тріпоче, переливається барвами і мелодіями навколишнього світу».
«Читання виховує чутливість до емоційного забарвлення слова, допомагає слову глибше проникнути в духовний світ дитини, зробитися знаряддям її мислення».
«Читання в роки дитинства – це передусім виховання серця, доторкання людського благородства до потаємних куточків дитячої душі. Слово, що розкриває благородні ідеї, назавжди відкладає в дитячому серці зернятка людяності, з яких складається совість».
«Читання – самостійне плавання в морі знань, і наше завдання полягає в тому, щоб кожен вихованець зазнав щастя цього плавання, відчув себе сміливцем, який став віч-на-віч із безмежним морем людської мудрості».
«Читання– то корабель образно кажучи, і вітрила, завдяки яким корабель думки пливе вперед, і вітер, що надихає вітрила».
«Читання – це віконце в світ, найважливіший інструмент навчання, воно має бути вільним, швидким – лише тоді цей інструмент буде готовий до дії».
«Читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе».
«Читання – це одне з джерел мислення й розумового розвитку».
Корисними стають поради відомих мислителів, педагогів, зокрема вартими до уваги є основні правила читання від видатного просвітителя Івана Огієнка (митрополита Іларіона):
- читання навчає нас уму-розуму, заміняючи нам життєвий досвід, крім цього, воно завжди дає нам високу естетичну насолоду. Тому, читаючи книги ніколи не поспішайте: нехай навчання буде серйознішим, а насолода глибша;
- передчасно не намагайтеся дізнатися про розв’язку книги: від цього увага слабне інтерес до книги зникає, бо обідати не починають з десерту;
- зміст книги – священна власність того, хто її написав, дуже часто письменник створює книгу з великими зусиллями, тому завжди знайте та твердо пам’ятайте ім’я автора, який написав книгу ;
- читання – це праця корисна та приємна. До всякої ж праці звичка набувається лише постійними вправами. Тому читайте завжди і всюди, де тільки є для цього можливість, тоді читання стане вашою звичкою, а воно є ознакою висококультурної людини;
- при читанні жодне слово, жодне речення не повинні залишатись незрозумілими, тому завжди звертайтесь до словника чи до вчителя за поясненням всього, чого не розумієте;
- читати лежачи дуже шкідливо для очей, та й увага при такому читані завжди слабне;
- книга є найвищим скарбом культурного життя людини, тому бережіть її свято і не торкайтесь до неї брудними руками.
У вересні 2015 року у Нью-Йорку на Саміті ООН зі сталого розвитку було підписано документ “Перетворення нашого світу: порядок денний у сфері сталого розвитку до 2030 року”, в межах якого було затверджено 17 Цілей сталого розвитку.
30 вересня 2019 року Президент України видав Указ “Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року”
Бібліотеки у досягненні Цілей сталого розвитку
Чек-лист «Бібліотекар у досягненні ЦСР 10: скорочення нерівності»
- □ Поважаю кожну людину, яка звернулася до бібліотеки
- □ Надаю однаково відповідально та якісно послуги усім користувачам
- □ Працюю над своїми емоціями, не дозволяю їм впливати на якість моєї роботи
- □ Вивчаю досвід діяльності бібліотек щодо запобігання дискримінації
- □ Вивчаю місцеві громади, аналізую їхні потреби
- □ Оцінюю відповідність послуг бібліотеки потребам користувачів
- □ Пропоную, як можна покращити послуги та сервіси бібліотеки
- □ Ініціюю нові послуги та сервіси, які підвищують доступність та відкритість бібліотеки
- □ Спілкуюся з користувачами, рекомендую їм відповідні послуги та сервіси
- □ Збираю побажання читачів щодо тематики книг, журналів, баз даних, до яких вони хотіли б мати доступ
- □ Інформую про послуги бібліотеки для навчання, творчості, розвитку
- □ Ділюся своїми знаннями щодо пошуку інформації
- □ Допомагаю користувачеві знайти потрібні ресурси
- □ Охоплюю якісними інформаційними ресурсами користувачів, які звертаються
- □ Шукаю експертів, які можуть і готові ділитися своїми знаннями з користувачами бібліотеки
- □ Постійно підвищую професійні компетентності
- □ Сприяю подоланню стереотипів власним прикладом
- □ Шукаю і підказую контакти установ (осіб), до яких може звернутися користувач, якщо я не можу самостійно допомогти користувачеві
- □ Ділюся з колегами історіями своєї бібліотеки про заходи щодо скорочення нерівності
- □ Ділюся своїми матеріалами (презентаціями, методичними розробками, тезами, статтями) у відкритому доступі
- □ Підтримую відкритий доступ до інформаційних ресурсів
- □ Інформую про доброчесні можливості доступу до комерційних інформаційних освітніх та наукових ресурсів